معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن
سرخط خبرها

گذری بر آثار رویداد «۶۰ سال سینمای ایران و عرض ارادت به امام رضا (ع)» در مشهد | ارادت به ضامن آهو

  • کد خبر: ۱۶۵۳۱۹
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
گذری بر آثار رویداد «۶۰ سال سینمای ایران و عرض ارادت به امام رضا (ع)» در مشهد | ارادت به ضامن آهو
نمایش آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت با عنوان «شصت سال سینمای ایران و عرض ادب به امام رضا (ع)»، از شب گذشته در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی مشهد آغاز شده است و تا ۹ خردادماه هر شب ساعت ۲۰ ادامه خواهد یافت.

ناصر نداف | شهرآرانیوز؛  این رویداد مهم که هم زمان با مشهد در شهر‌های قم، شیراز و ری هم در حال برگزاری است، با همت بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، با مشارکت حوزه هنری و همراهی فیلم خانه ملی ایران، مؤسسه تصویر شهر و مدرسه اسلامی هنر برگزار می‌شود. ضمن اینکه تقدیر از سازندگان این آثار و برپایی نشست پرسش و پاسخ در مشهد برای فیلم‌ها از دیگر برنامه‌های این رویداد است.

سکانس اول، «اخت الرضا (ع)»

تله فیلم «اخت الرضا (ع)» بــــه کــارگــــردانــــی مجتبی طباطبایی اولین اثر رویداد «شصت سال سینمای ایران و عرض ادب به امام رضا (ع)» بود که شب گذشته با حضور کارگردان و عوامل فیلم اکران شد. این فیلم که روایتگر بخشی از زندگی حضرت معصومه (س) است، به زبان‌های عربی و انگلیسی دوبله شده است. «اخت الرضا (ع)» در لوکیشن‌های متفاوتی از جمله تهران، بافق یزد، دستجرد و شهرک سینمایی نور تصویربرداری شده است و بیش از سی بازیگر اصلی در آن ایفای نقش کرده اند.

سکانس دوم، «کیمیا»

فیلم سیــنمــایی «کیــمــیا»، ساخــتـــه احمدرضا درویش، دومین فیلم از این برنامه است که در روز دوشنبه، یکم خردادماه، در پردیس مهر کوهسنگی برای عموم به نمایش در می‌آید. «کیمیا» در سینمای ایران کیمیایی است که هرچند از آثار دفاع مقدس به شمار می‌آید، نگاه عمیق و لطیفی به فرهنگ رضوی و مشهدالرضا (ع) دارد.

درویش چهارمین ساخته خود را درحالی که ۳۳ سال داشت، در سال ۷۳ با بازی زنده یاد خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و رضا کیانیان مقابل دوربین محمود کلاری برد. این فیلم ۹۲ دقیقه‌ای داستان دختری به نام کیمیاست که پدرش، رضا، در آغاز جنگ ایران و عراق اسیر می‌شود. ۹ سال بعد که رضا از اسارت آزاد می‌شود، کیمیا به مشهد رفته است و آنجا زندگی می‌کند. «کیمیا» از پرافتخارترین آثار سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر است. این اثر جوایز بی شماری، چون جایزه ویژه هیئت داوران را از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر (در سال ۱۳۷۳) از آن خود کرد.

سکانس سوم، «آسمان هشتم»

فیــلــم سینــمــایــی «آسمان هشتم» سومین فیلم از آثار منتخب سینمای ایران در دهه کرامت به شمار می‌آید که سه شنبه، دوم خردادماه، به نمایش در می‌آید. حسن نجفی، کارگردان تبریزی که به دنبال ادای دینش به امام رضا (ع) بود، به مشهد آمد و با جمعی از هنرمندان شناخته شده ایرانی و تاجیکستانی و نیز برخی از هنرمندان مشهدی «آسمان هشتم» را در سال ۸۹ جلوی دوربین برد.

در این فیلم محمد کاسبی را در لباس خدام امام رضا (ع) می‌بینیم و رحیم نوروزی، خالده قلی اوا، زلفیه حسین اوا، قربان مسیم اوف، رحیم نوروزی، مهدی فقیه، مهدی صباغی، سعید، ولی زاده، کمیل سهیلی، رضا احمدی، سعید، ولی زاده و حامد حبیبی از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

سکانس چهارم، «بچه زرنگ»

«بچه زرنگ» یک انیمیشن بلند ایرانی است که چهارشنبه، سوم خردادماه، در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برای علاقه‌مندان خود اکران می‌شود. «بچه زرنگ» یک فیلم پویانمایی بلند ایرانی در ژانر ماجراجویی به کارگردانی مشترک بهنود نکویی، محمدجواد جنتی و هادی محمدیان است که در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد و موفق به کسب یک سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران هم شد.

این فیلم که یک میلیون دلار هزینه داشت، به داستان زندگی پسربچه‌ای به نام محسن می‌پردازد که عاشق ابرقهرمان‌های فیلم هاست و همیشه تلاش می‌کند با وسایل ابرقهرمانی اش به هرکس و هر چیزی کمک کند و درگیر اتفاقات دیگری می‌شود. این پویانمایی پایان بندی‌ای مرتبط با علی بن موسی الرضا (ع) دارد که امضای شرکت سازنده آن محسوب می‌شود. در بخش دوبله این پویانمایی، بیش از صد کاراکتر انسانی و حیوانی در کنار تنوع و تعدد اقلیمی لوکیشن‌ها و پلان‌ها حضور دارند. هومن حاجی عبداللهی، هدایت هاشمی، میرطاهر مظلومی، تورج نصر و اردشیر منظم از گویندگان «بچه زرنگ» هستند.

سکانس پنجم، «شب»

پنجمین شب اکران فیلم‌های رضوی در مشهد با فیلم تأثیرگذار «شب»، اثر رسول صدرعاملی، ادامه خواهد یافت که پنجشنبه، ۴ خردادماه، در سینما مهر کوهسنگی اکران خواهد شد. داستان «شب» در مشهد می‌گذرد و در بخش‌هایی از آن شاهد حضور شخصیت‌های فیلم در حرم مطهر امام رضا (ع) و تحول شخصیتی آن‌ها هستیم.

«شب» داستان یک گروهبان جوان به نام محسن را روایت می‌کند که مأموریت دارد متهمی را به مشهد بیاورد. عزت ا... انتظامی، خسرو شکیبایی و امین حیایی، بازیگران سه نسل سینمای ایران، در این فیلم نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند. حیایی برای بازی در فیلم «شب» توانست در بیست و ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر عنوان بهترین بازیگر مرد را از آن خود کند و این فیلم همچنین جایزه بهترین فیلم را در جشنواره مذهب ایتالیا کسب کرد.

سکانس ششم، «دعوت نامه»

فیلم «دعوت نامه» به کــــارگـــــردانــی مهرداد فرید، ششمین فیلم سینمایی است که جمعه، پنجم خردادماه، برای عموم به نمایش درخواهد آمد. این فیلم که اسفند ۱۳۹۶ در سینما‌های ایران اکران شد، روایتگر زندگی شخص درمانده‌ای است که در مشهد زندگی می‌کند و کارش این است که از زائران حرم علی بن موسی الرضا (ع) دزدی کند و از طریق آن زندگی بگذراند.
در این فیلم حمیدرضا آذرنگ، شقایق فراهانی و میترا حجار بازی مــی کنــنــد. فــیلــم درامــی اجتماعی است که شهریور و مهر ۱۳۹۵ در تهران و مشهد فیلم برداری شده است. «دعوت نامه» در اکران عمومی اش ۳۴ میلیون و ۹۴۲ هزار تومان فروش داشت.

سکانس هفتم، «به آهستگی»

«به آهستگی»، دومین فیلم بلند مازیار میری، پس از فیلم «قطعه ناتمام» است که در هفتمین شب این رویداد در شامگاه شنبه، ششم خردادماه، در مشهد اکران می‌شود. این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران و مسابقه سینمای بین الملل بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین در پنج رشته شد و توانست این جایزه را در دو رشته بهترین فیلم جشنواره سینمای بین الملل و بهترین بازیگر مرد (محمدرضا فروتن) بگیرد.

این فیلم در خردادماه سال ۱۳۸۵ در سینما‌های تهران به نمایش درآمد. علاوه بر فروتن، بازیگرانی، چون نیلوفر خوش خلق، حسن پورشیرازی، مریم بوبانی، مهران رجبی، شاهرخ فروتنیان و علیرضا اوسیوند در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. «به آهستگی» به داستان زندگی محمود، کارگر جوشکار خط‌های راه آهن در جنوب ایران، می‌پردازد که با تماس تلفنی می‌فهمد پری، همسرش، منزل را ترک کرده است. همه شواهد نشان از خیانت پری دارد، اما مرز بین داوری و باور، محمود را وادار به جست وجو می‌کند.

سکانس هشتم، «ضامن آهو (ع)»، «مشهد مقدس» و «ایمان»

هشتمـــین شب آثار سینمای رضوی به اکران سه فیلم مستند بلند «ضـــامـــن آهـــو (ع)»، «مشهــــد مقـــدس» و «ایمان» می‌پردازد که یکشنبه، ۷ خردادماه، در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی روی پرده می‌رود. مستند «ضامن آهو (ع)» ساخته تحسین شده پرویز کیمیاوی است که در سال ۱۳۵۰ ساخته شده است. این فیلم برنده جایزه اول منتقدان بین المللی جشنواره مونت کارلو، جایزه ویژه هیئت داوران همین جشنواره و جایزه اول اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا شده است. «ضامن آهو (ع)» قطعا از تأثیرگذارترین آثار تصویری است که دررابطه با حرم مطهر امام رضا (ع) و زائران آن ساخته شده است.

این مستند داستان یک حرم و زائران آن است که از راه دور و نزدیک برای گرفتن حاجاتشان آمده اند. تصویر درشت پای زائران و مناجات آن‌ها درحالی که دوربین متین، با آرامشی خاص، در بخش‌های گوناگون حرم سرک می‌کشد و زیبایی و شکوه آن را به ما نشان می‌دهد، از تصاویر به یادماندنی این مستند است. مستند «مشهد مقدس» و «ایمان»، از ساخته‌های حسین ترابی، مستندساز سبزواری، درباره مشهدالرضا (ع) و مفاهیم رضوی است. مستند «مشهد مقدس» از مستند‌های بسیار دیدنی و جذابی است که درباره شهر مشهد در آغاز دهه ۵۰ ساخته شده است.

دوربین زوایای مختلف شهر را نشان می‌دهد و ابتدا با زیارت آغاز می‌شود، به صنایع سنتی و صنعتی و درنهایت به علم و بهداشت و درمان و مفاخر این شهر می‌رسد؛ اما مستند «ایمان» سال ۵۱ تولید شده و در ارتباط با مفهوم ایمان و زیارت آستان قدس رضوی است. در این مستند، چشم دوربین، چشم زائری مجذوب و مسحور و جست وجوگر است. در طول مستند هم زمان با ورود یک زائر به حرم مطهر امام رضا (ع)، صدای شیپورها، سرنا‌ها و طبل‌ها تحویل سال ۵۰ را اعلام می‌کنند. «ایمان» برای نخستین بار پس از ۴۸ سال از تلویزیون پخش می‌شود.

سکانس نهم، «زمزمه»

«زمزمه» که در سال ۱۳۶۶ در مشهد ساخته شد، به عنوان تنها فیلم با محور انقلاب اسلامی و رضوی در نهمین شب اکران فیلم‌های رضوی در هشتم خردادماه روی پرده سینما مهر کوهسنگی می‌رود. در این فیلم به کارگردانی خسرو ملکان و حمید قدکچیان، بازیگران مطرح مشهدی، چون رضا صابری، مرحوم مهدی صباغی، مرحوم رضا سعیدی و محمد الهی بازی می‌کنند. «زمزمه» داستان دوستی حمید و جواد است که زمان پخش اعلامیه مورد اصابت گلوله مأموران ساواک قرار می‌گیرند.

سکانس دهم، «بدون قرار قبلی»

«بدون قرار قبلی» ششمین فیلم بلند شعیبی در مقام کارگردان است که از جدیدترین آثار سینمایی این رویداد به شمار می‌آید. این اثر در نهم خردادماه در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی اکران می‌شود. «بدون قرار قبلی» در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را از آن خود کرد. این فیلم خرداد ۱۴۰۱ در سینما‌های ایران اکران شد و ۳ میلیارد و ۲۷۴ میلیون تومان فروش داشت.

در این فیلم ۱۲۰ دقیقه ای، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، الهام کردا، رضا صابری، محمد کیانی و صابر ابر به ایفای نقش می‌پردازند. داستان این فیلم درباره دختری به نام یاسمن است که پس از سال‌ها به دلیل مرگ پدرش از آلمان به ایران باز می‌گردد. سفر یاسمن به مشهد، او را به درک تازه‌ای از انسان و مفهوم مرگ می‌رساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->